PENDEKATAN BAHASAN
Saya tidak akan menggunakan istilah-istilah ilmiah yang digunakan
oleh alim ulama yang ahli dalam bidang Ilmul-Kalam, dan juga saya tidak akan
mengharungi dalam teori-teori yang bercorak falsafah atau cara-cara mantik
yang biasa digunakan oleh ulama Mutakallimun ketika mereka memperkatakan
maudu’-maudu’ yang seperti ini, tetapi saya akan terus merujuk kepada Al-
Quranul-Karim dan kepada As-Sunnah Al-Mutahharah dan kepada apa yang
kita ketahui daripada sirah perjalanan golongan mu’min dalam peringkat
permulaan dahulu, kerana mereka itu tidak syak lagi adalah manusia yang
paling bersih dan segi kejadian, dan mempunyai hati yang lembut, mempunyai
tanggapan yang halus terhadap soal-soal agama, dan lebih mengetahui dengan
penggunaan lafaz-lafaz, rangkaikata-rangkaikata dan susunan-susunan ayat
AlQuran dan Al-Hadis, mereka juga memiliki kemanisan citarasa menganggap
sehalus-halus makna dan perasaan-perasaan. Justeru itu, jadilah mereka sebagai
contoh yang sempurna bagi orang-orang Islam seluruhnya.
Saya tidak akan menggunakan istilah-istilah ilmiah yang digunakan
oleh alim ulama yang ahli dalam bidang Ilmul-Kalam, dan juga saya tidak akan
mengharungi dalam teori-teori yang bercorak falsafah atau cara-cara mantik
yang biasa digunakan oleh ulama Mutakallimun ketika mereka memperkatakan
maudu’-maudu’ yang seperti ini, tetapi saya akan terus merujuk kepada Al-
Quranul-Karim dan kepada As-Sunnah Al-Mutahharah dan kepada apa yang
kita ketahui daripada sirah perjalanan golongan mu’min dalam peringkat
permulaan dahulu, kerana mereka itu tidak syak lagi adalah manusia yang
paling bersih dan segi kejadian, dan mempunyai hati yang lembut, mempunyai
tanggapan yang halus terhadap soal-soal agama, dan lebih mengetahui dengan
penggunaan lafaz-lafaz, rangkaikata-rangkaikata dan susunan-susunan ayat
AlQuran dan Al-Hadis, mereka juga memiliki kemanisan citarasa menganggap
sehalus-halus makna dan perasaan-perasaan. Justeru itu, jadilah mereka sebagai
contoh yang sempurna bagi orang-orang Islam seluruhnya.